Denne artikel er udarbejdet I samarbejde med virksomhederne Gottfred Petersen A/S og Boliga. Artiklen kan indeholde betalte links.
Har du måske set dig lun på en ny bolig? Eller vil du gerne sælge din nuværende? Uanset hvad dit udgangspunkt måtte være, er det rigtigt smart at få en tilstandsrapport på plads. Det gælder både for sælger og køber. I denne artikel gør vi dig klogere på, hvad en tilstandsrapport er, og hvorfor den er vigtig i et kommende salg eller køb.
Tilstandsrapporten – Kort fortalt
I alt sin enkelthed er tilstandsrapporten et dokument, som beskriver en bygnings faktiske tilstand. Før i tiden blev rapporten kaldt et huseftersyn, hvilket ringer en klokke hos flere i den ældre generation. Tilstandsrapporten er ikke lovpligtig ligesom energimærket, men ønsker du at tegne en ejerskifteforsikring, er den til gengæld nødvendig. Helt konkret, beskriver tilstandsrapporten en lang række faktorer ved en bygning eller bolig, og det er en byggesagkyndig, som danner rapporten efter end gennemgang af en bygning eller bolig. Bygningen, som der laves en tilstandsrapport af, bliver blandt andet sammenlignet med andre boliger af samme type og alder. Selvom det er frivilligt, hvorvidt man ønsker en tilstandsrapport eller ej, vælger langt de fleste at udarbejde tilstandsrapport, således de undgår grimme overraskelser efter at have købt en bolig.
Ejerskifteforsikring – Hvad er det?
Som skrevet indledningsvist er tilstandsrapporten kun et krav, såfremt man ønsker at tegne en ejerskifteforsikring eller generelt bare ønsker et indblik i en bygning eller boligs tilstand. Hvis du som ejer udarbejder en tilstandsrapport og giver tilbud om ejerskifteforsikring til køber, kan du ikke gøres ansvarlig for eventuelle fejl og mangler i op til 10 år, som loven ellers fastslår. Får du altså ikke lavet en tilstandsrapport og ejerskifteforsikring, kan den nye ejer komme med krav om erstatning i op til 10 år, hvilket de fleste gerne vil være foruden. Ejerskifteforsikringen dækker naturligvis ikke ulovligheder eller grov uagtsomhed, hvis dette udøves på boligen.
Sådan bestiller du en tilstandsrapport
Som sælger af en bolig, er det dig, der skal bestille en tilstandsrapport. Hvis du benytter en ejendomsmægler til salget, kan denne eventuelt anbefale dig en byggesagkyndig, men ellers kan du også selv finde en byggesagkyndig. Tilstandsrapporten er gyldig i 6 måneder efter udarbejdelse, og hvis din bolig ikke er solgt inden for denne periode, skal du bestille en ny efter de 6 måneder.
Måske kender du til et par ting, som nemt kan udbedres inden tilstandsrapporten skal udarbejdes? I så fald kan du med fordel udbedre disse inden, således de ikke kommer med på tilstandsrapporten. Klik her, hvor du finder et stort udvalg af værktøjer og materialer, som bruges i forbindelse med byggeri og udbedringer. Her kan du med garanti finde materialer og værktøjer samt få sparring og rådgivning i forbindelse med eventuelle ombygninger eller forbedringer af skader.