Leadgenerering med lead scoring, går ud på at man ved hjælp af flere forskellige trin identificere et lead og forhåbentlig i sidste ende gør det lead til en kunde. Leadgenerering starter helt fra før en besøgende bliver til et lead.
Med det samme en person indser at vedkommende har et behov og begynder at søge informationer omkring det behov, er det nødvendigt at ens virksomhed er til stede for at “fange” det potentielle lead. Derfor er det nødvendigt at man er til stede på flere forskellige kanaler, det kan være sociale medier, Google Ads, SEO, Blog osv. Det er ikke sikker at det potentielle lead er helt sikker på hvad vedkommendes behov er, det er derfor godt at have indhold der kan hjælpe personen med at identificere behovet.
Hvis indholdet så er relevant og har en værdi for brugeren, så vil brugeren tilgå information og dermed ende på din hjemmeside. Det er derfor utroligt vigtigt at man har en bred online tilstedeværelse, hvor man giver informationer der skaber en værdi for ens kunder. På hjemmesiden er det vigtigt at få brugerne til at give kontaktinformationer det kan enten være en landingsside det potentielle lead har fundet relevant eller hvis man tilbyder en gratis e bog, mod at man få det potentielle leads e mail adresse. Når man har fået det potentielle leads kontaktinformationer, så er det ikke længere et potentielt lead, så er det blevet til et lead.
Efter at vi har fået skabt et lead, så begynder det lead at få en lead score. En lead score er et antal point, som viser hvor købeklar det lead er. Antallet er point bliver bestemt af virksomheden, så det kan varierer meget. Der gives point efter antallet af sider leadet besøger, men der er også forskellige “trin” af sider. Det vil sige at der er nogle sider der vægter højere end andre, f.eks. produkt sider vil vægte højere end en om side. Der vil også blive påbegyndt en mail kampagne, når et lead gav sine kontaktinformationer. Så hvis et lead klikker på et link i en mail, så vil det også vægte utroligt højt på lead scoren.
En virksomhed vil have nogle milepæle, så når et lead rammer en specifik milepæl, så vil der ske en action. Det kan være at man nu har en lead score på 50, så vil der blive sendt en mail der opfordre til at leadet kontakter virksomheden. Hvis f.eks. et lead har en lead score på 100, så vil en sælger blive kontaktet automatisk og blive fortalt at der er et lead der har en lead score på 100, så hvis man kontakter vedkommende nu, så er der stor chance for at man kan få gjort det lead til en kunde. Sælgeren vil også have adgang til de informationer, som man har samlet omkring leadet, så sælgeren ved hvilke emner/punkter han skal snakke om for at få lukket dealen.
Når det lead så er blevet til en kunde, er det stadig vigtigt at man vedligeholder kunden, ved at stadig tracke kunden og sende emails omkring relevante tilbud.