Du har måske hørt om ’hype’ og modetøj sat sammen før. Det er to ord der går hånd i hånd lige for tiden, og det er ikke for sjov. For mange er der gode penge i at investere i det helt rigtige modetøj, på det helt rigtige tidpunkt. Men der er mange ting man skal overveje inden man giver sig ud i at tjene penge på hypet modetøj, lidt ligesom når man skal investere i traditionelle aktier.
Kend markedets tendenser
Som når man skal investere i aktier, skal man også kende og undersøge markedet for modetøj, inden man giver sig ud i køb af modetøj, med hensigt på en senere fortjeneste. Der er mange faktorer der spiller ind her. Sammenlignet med aktiemarkedet, er det forbrugeren der bestemmer om der er værdi i et produkt og om det kommer til at stige i pris på et senere tidspunkt. Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i markedets tendenser inden købet. Det første man kan lægge ud med at kigge sig omkring for fremadkommende nye lanceringer af modetøj. Her skal man jo have noget der giver dine penge igen, og det er i modetøjsbranchen i øjeblikket, samarbejder mellem to modehuse, også kaldet collaborations. Her er det vigtigt at disse collaborations er mellem to modehuse der er populære i øjeblikket. Supreme er altid et godt udgangspunkt, som er de førende inde for collabartoins i øjeblikket, og har været det i nogen tid nu.
Gør din research
Men for at finde ud af om Supremes næste collaboration er populært nok til at generere en fortjeneste, må man kigge på hypet omkring dette. Her kigger vi ikke på kedelige grafer og seneste udvikling, men på de sociale medier i stedet. Instagram er et godt udgangspunkt for din research, her findes der mange sider der specialiserer sig i at kigge på de fremtidige collaborations og via deres, mange gange kæmpestore fanskare, kan man ud fra folks reaktioner og kommentarer, med mere, få en umiddelbar indskydelse af populariteten af produkterne. Der findes dog også nogle mere sikre valg, der umiddelbart automatisk vil generere en fortjeneste for dig, hvis du får fat i produktet. Dette er tit og ofte collaborations mellem kendte personer og et modehus. Her er det mest populære helt klart Kanye Wests samarbejde mellem ham og Adidas, under navnet YEEZY. Andre kunne være Pharrel Williams’ collaboration, ligeledes med Adidas. Disse vil stort set hver gang genere et overskud ved et videresalg. Trends og tendenser finder man i kulturen og dette kan man især se i København, du kan derfor, på denne side, bl.a. finde frem til tendenser i branchen.
Få fat i det ønskede produkt
Har du gjort din research ordentligt og har fundet frem til et produkt, du er sikker på at det vil generere et overskud ved videresalg, er det nu udfordring at få fat i produktet. Er produktet hypet nok, vil dette være en større udfordring end du tror. Har for eksempel fundet et produkt fra Supreme, vil der hver torsdag kl 12, blive lanceret deres nyeste collaborations mm. på deres hjemmeside, men du skal være ekstremt hurtig for at få fat på det mest populære produkt, mange gange bliver det udsolgt på ned til 15 sekunder. Har du set dig varm på YEEZYs næste sko, kan man mange steder skrive sig op til raffles på nettet, hvor butikkerne trækker lod iblandt de tilmeldte pga. det begrænsede udbud. Der skal altså mere til end god research for at få fat på den næste helt store investering.